NL

Blogs

Consumenten gebruiken steeds vaker verschillende verkoopkanalen om hun boodschappen te doen. Wanneer retailers daar slim op inspelen kunnen zij consumenten altijd en overal voorzien van verse producten die aansluiten bij hun specifieke behoeften. Convenience producten hebben de toekomst.

Voor elke behoefte een eigen verkoopkanaal

Naast in de reguliere supermarkten en speciaalzaken worden producten steeds vaker online gekocht, waarna deze worden bezorgd of kunnen worden opgehaald bij pick-up points. Voor onderweg zijn er to-go supermarkten of food services met convenience producten en op andere momenten worden speciale conceptstores bezocht waarin bijvoorbeeld een bepaald product of thema centraal staat. Versbeleving – het zien, ruiken en proeven van verse producten – wordt vooral bij de food services en conceptstores uitgelicht.

Jumbo supermarkt en zijn multi-channel strategie

Tegenwoordig bieden steeds meer retailers hun producten aan via meerdere kanalen: de multi-channel strategie. Zo bedient Jumbo zijn consumenten niet alleen via lokale supermarkten of zijn webshop – inclusief bezorgservice en pick-up points – maar ook via conceptstores als de ‘Foodmarkt’, die naast een mooi gepresenteerd, uitgebreid assortiment ook een ‘Foodmarkt café’ heeft om consumenten van koffie en iets lekkers te voorzien.

De kruisbestuiving tussen Jumbo en La Place

Met de overname van La Place, creëert Jumbo nieuwe kruisbestuivingen. De reguliere Jumbo supermarkt en de webshop verkopen bijvoorbeeld enkele La Place producten als koffie en chocoladeletters. En de meest recente conceptstore, ‘Jumbo City’ – een compacte winkel bij station Eindhoven – verkoopt zowel boodschappen als dagverse convenience producten uit eigen keuken en bakkerij. Jumbo supermarkt, Foodmarkt en La Place worden hier op enkele vierkante meters samen gepresenteerd.

Conceptstores en bijpassende producten voor elke behoefte

Retailers zijn pas succesvol wanneer het voor consumenten glashelder is waar zij op welk moment hun producten kunnen kopen. Retailers zouden hun concept stores en bijpassende producten moeten laten aansluiten bij de specifieke behoeften van consumenten; of dat nou een uitgebreide winkelervaring in het weekend is, een paar snelle boodschappen op weg naar huis of een lekkere koffie met een broodje op het station.

Sommige verkoopkanalen zijn tijd-, trend- en plaatsgebonden; deze concepten veranderen continu. Maar wanneer de behoefte van consumenten centraal blijft staan en retailers daar slim op inspelen, zullen zij hun (verse) producten altijd met succes kunnen blijven verkopen.

Bent u geïnspireerd geraakt door deze blog en bent u benieuwd hoe u consumenten nog beter kunt bereiken? Neem dan gerust contact op met Wim van den Berg: w.vandenberg@doorpartners.nl of +31 (0)6 5756 4346.

Terug naar blogs

Vorige artikelen

  • datum 22 Nov 2017

    Hoe winnen retailers consumenten-vertrouwen… nu en straks?

    Waarom is de ene retailer succesvol en de andere niet? Dat heeft onder andere te maken met economische en demografische invloeden, maar vooral met inzicht in de beweegredenen van consumenten. Door daar slim op in te spelen en een winkelformule goed te profileren, stijgt het consumentenvertrouwen én de omzet.

    Wil je meer weten? Lees dan verder

  • datum 26 Oct 2017

    Kent u de drijfveren van de consument?

    Eerder berichtten we al over het belang van inzicht in de manier waarop shoppers hun boodschappen doen. Maar weet u ook hoe de consument – diegene aan de keukentafel en/of achter de pannen – handelt? Omdat dit antwoord net zo belangrijk is, zijn wij een campagne gestart. De tips uit deze blog bieden inzicht in de drijfveren van de consument.

    Wil je meer weten? Lees dan verder

Volg ons