NL

Retail nieuws

Welke rol speelt herkomst bij de keuze voor een product? Als het aan nationale marketingmachines ligt, hebben regionale producten een streepje voor op groente en fruit dat wordt geïmporteerd. Maar klopt deze aanname wel en welke rol is er in dit verhaal voor shoppers weggelegd?


Regionale producten als Unique Selling Point

In Europese landen zoals Duitsland, Frankrijk en Engeland worden producten van eigen bodem enorm gepromoot. Van nationaal geteelde groente en fruit tot regionale specialiteiten, ze worden stuk voor stuk ingezet als Unique Selling Point (USP). In Nederland is deze trend minder dominant aanwezig. Heeft dat misschien met de Hollandse handelsgeest te maken? Of met het feit dat we budget belangrijker vinden dan herkomst? Aan de Nederlandse producten ligt het in ieder geval niet; deze zijn van topkwaliteit en veelal duurzaam geteeld.

Het belang van de juiste informatie

Werkt bovengenoemde marketingcampagne en kopen shoppers vaker lokale producten omdat deze beter zouden zijn dan geïmporteerde groenten en fruit? Naast de informatieverstrekking van nationale en lokale AGF-sectoren, hebben shoppers ook een eigen verantwoordelijkheid om onderzoek te doen naar de producten die zij kopen. Zouden versheid, kwaliteit en duurzaamheid geen hogere prioriteit moeten hebben dan herkomst? Het kan zijn dat een tomaat uit Duitsland binnen de landsgrenzen meer kilometers aflegt dan wanneer er duurzaam geteelde trostomaten uit Nederland worden geïmporteerd. Is lokaal geteeld dan nog steeds een betere optie? Wellicht niet vanuit vers, kwalitatief en duurzaam oogpunt.


Bent u geïnspireerd geraakt door deze blog en wilt u meer weten hoe u shoppers beter kunt bereiken met ons Shopper Model? Neem dan gerust contact op met Wim van den Berg: w.vandenberg@doorpartners.nl of +31 (0)6 5756 4346.

Terug naar retailnieuws

Vorige artikelen

  • datum 31 Jul 2017

    Snoep verstandig, eet een appel...of niet?

    De reclamecampagne uit de jaren ’80 waarin Danny de Munck deze uitspraak doet, is helaas niet blijven hangen. Shoppers kiezen tegenwoordig vaker voor suikerrijke en/of vette tussendoortjes. Wat is daarvan de oorzaak? Deze blog bekijkt de ongezonde trend van verschillende kanten.

    Wil je meer weten? Lees dan verder

  • datum 12 Jul 2017

    Nieuwe WHO-norm van 400 gram groente en fruit wordt niet gehaald

    Verschillende soorten shoppers hebben elk hun eigen dagelijkse routine, inclusief bijpassend eetpatroon. Hoe zit het bijvoorbeeld met Millennials, jonge gezinnen of babyboomers? Wat ligt er in hun boodschappenmandjes? Veel verse groente en fruit? Naar aanleiding van Europees onderzoek naar de consumptie van groente en fruit, zoeken we naar antwoorden.

    Wil je meer weten? Lees dan verder

Volg ons